רוצים לדבר? אנחנו כאן






 הנני מאשר/ת קבלת ניוזלטרים ודיוורים

טראפיק אבוד: כך תרוויחו חזרה את המגיע לכם

22 פברואר

טראפיק אבוד: כך תרוויחו חזרה את המגיע לכם


לפני כמה שנים גרופון הסירה את האתר שלה מהאינדקס של גוגל. למה לעשות מעשה מטורף כזה? כך הם גילו שכמעט 60% מהטראפיק הישיר שלהם הוא בעצם טראפיק אורגני.

מאת: עמית אדלר

למרבה המזל אנחנו לא צריכים לעולל תעלולים מסוכנים שכאלה; יש דרכים נוספות ולא פחות יעילות, לגלות את הטראפיק האבוד שמתחבא לכם באתר.

הנה כמה טריקים שיסייעו לכם למצוא ולהחזיר לאתר את הטראפיק המגיע לו.

lost-traffic

אורגני שמתחזה ל- Referral

מרבית זמננו בדיגיטל אנו מבלים במכשירים ניידים. פועל יוצא מכך הוא שחיפושים רבים שאנו מבצעים בגוגל, עוברים למעשה דרך אפליקציה המוטמעת במכשיר עצמו ולא דרך דפדפן.

אם לא נתייג נכון את הטראפיק הזה, הוא ייחשב כתנועה ישירה או מפנה (Referral) במקום תנועה אורגנית. חבל מאוד כי זה בעצם חיפוש בגוגל כמו כל חיפוש אחר – אלא שהוא מתבצע דרך אפליקציה.

כדי לזהות את הבעיה ניגש לדוח התנועה בגוגל אנליטיקס, לפי מקור תנועה מפנה:

Acquisition >> All traffic >> Referral

אם מופיע המקור הבא, משמע שחיפשו את האתר והגיעו אליו דרך אפליקציית החיפוש של גוגל:

com.google.android.googlequicksearchbox

כך זה נראה באנליטיקס:

android-searches

בדוגמה ניתן לראות שכמות הכניסות ממקור זה מגיעה לכדי 3.5% מסך הכניסות הכולל. משמע אלפי ועשרות אלפי כניסות המתויגות בצורה שגויה, ו"גונבות" לכם טראפיק אורגני תקין וטבילין.


איך פותרים את זה?

ניגשים ל- Admin באנליטיקס ליצירת פילטר חדש:

שלב 1 – נותנים שם לפילטר ובוחרים את האפשרות המתקדמת.

שלב 2 – תחת Field A בוחרים Campaign source ומוסיפים את הפונקציה הזו:

^com\.google\.android\.googlequicksearchbox$

שלב 3 – תחת Field B בוחרים Campaign medium וכותבים referral.

שלב 4 – תחת Output בוחרים שוב Campaign medium וכותבים organic.

לבסוף מוודאים ששלוש התיבות בהמשך מסומנות.

android-filter

מרגע זה והלאה כל חיפוש בגוגל מהאפליקציה יתויג כתנועה אורגנית, וכבר הרווחתם עוד כמה מאות, אלפים או עשרות אלפים של כניסות אורגניות מדי חודש.

בצורה דומה אפשר לפלטר מנועי חיפוש נוספים, שמתחזים לתנועה מפנה או ישירה רק כי אנליטיקס לא יודע לזהות אותם:

search-referrals

תנועה ישירה שנוגסת בכל השאר

אם פעם חשבנו שתנועה ישירה משמעה אך ורק הקלדה של כתובת האתר בדפדפן או כניסה מתוך מועדפים, הרי שכיום התמונה ברורה הרבה יותר. תנועה ישירה (Direct) היא כל מה שגוגל אנליטיקס לא מצליח לתייג כממומן, אורגני וכן הלאה.

הווה אומר שתנועה ישירה היא ה"פח זבל" של הטראפיק באנליטיקס. ומה קורה באתרים בהם פח הזבל הזה עולה על גדותיו, ומייצג חלק נכבד ואפילו הגדול ביותר בתנועה לאתר?


כדי לחלץ מהתנועה הישירה אפיקי תנועה אחרים שאולי מתויגים בצורה שגויה, נפעל לפי כמה כללי היגיון פשוטים:

1. כשמדובר בהקלדת כתובת האתר ישירות בדפדפן, רוב הסיכויים שיהיה זה עמוד הבית. כמעט אף משתמש לא יטרח להקליד כתובת עמוד פנימית וארוכה (בשביל מה יש מנועי חיפוש?!).

2. אם האתר שלכם אינו מאובטח (http), רוב הסיכויים שתראו גידול בתנועה הישירה; זאת מכיוון שתנועה המגיעה אליכם מאתרים מאובטחים (https) לא מגלה את מקורה האמיתי.


כדי לתת מענה לסעיף 1
נוסיף סגמנט חדש באנליטיקס:

add-segment

new-segment

ראשית נפלטר אך ורק משתמשים המוגדרים דירקט:

direct-filter

לאחר מכן נפלטר את כל מי שלא מגיע לעמוד הבית, אלא רק לעמודים האחרים באתר (מדוע? חזרו לסעיף 1 למעלה):

non-home-users


כדי לתת מענה לסעיף 2
עליכם להעביר את האתר לגרסה מאובטחת (https). מרגע שתעשו זאת צפו לירידה כלשהי בתנועה הישירה (אם כי זה לא מובטח כמובן).

גרסה מאובטחת דורשת רכישה של תעודת SSL והתקנתה בשרת, וכן ביצוע הפניות מעמודי http לעמודי https החדשים. חיפוש פשוט בגוגל יספק שפע מדריכים כיצד לעשות זאת.


חשוב לזכור שגידול בתנועת דירקט לא תמיד מעיד על בעיה
. לעיתים קרובות מקורות תנועה לא מתויגים או כאלו שגוגל לא יודע לזהות, יתויגו בטעות כתנועה ישירה. הנה בדיוק מקרה שכזה >>>

מדיה חברתית עם נוצות לא לה

לגוגל יש קריזות משלו. אחת מהן היא ההחלטה לתייג חלק מתנועת הרפראל כתנועת סושיאל.

לדוגמה, ערוץ ה- Social ב- Channel Grouping מציג את יוטיוב ואת פלטפורמת הבלוגים Live Journal כמקורות מדיה חברתית, לצד פייסבוק ואינסטגרם.

מדוע לא לתייג אותם כמקורות Referral? לא ברור (קריזות של גוגל כבר אמרתי?)

social-traffic

למעשה, אם חושבים על זה לעומק – אין באמת אפיק Social. כל המקורות באפיק הזה אינם אלא Referral, שבגוגל הוחלט לתייג כמדיה חברתית. לפיכך הנושא הזה נתון לשיקולו של איש הדיגיטל – אם לדעתו יוטיוב אינו מהווה רשת חברתית (גם לדעתי לא), אפשר לשנות את התיוג ולהפוך אותו לרפראל (ראו דוגמה ראשונה בתחילת המאמר).

אם לא מפריע לכם התיוג הנוכחי – גם זה בסדר. כל אחד ושיקוליו המקצועיים.

תיוג UTM למעקב אחר קמפיינים

גוגל אנליטיקס לא מושלם, אבל הוא בהחלט מספק כלי חיוני המסייע לעקוב אחר מקורות תנועה חיצוניים (ומיועד בעיקר לקמפיינים).

UTM הוא קיצור של Urchin Tracking Module, כאשר אורצ'ין הוא שמו המקורי של אנליטיקס עד שנרכש על ידי גוגל ב-2005. כל קישור שאחריו אנו רוצים לעקוב במקור חיצוני כלשהו (מדיה חברתית למשל), צריך להיות מלווה בתיוג UTM.


למרות זאת חשוב לציין כבר עכשיו
– UTM הוא "שובר סשנים" ולא מאפשר לדעת מהו מקור התנועה ממנו הגיעו; כל מקור תנועה שעובר דרך UTM "נשבר" והופך לדירקט. לפיכך UTM אינו מיועד להוספה בתוך האתר עצמו (בקישורים פנימיים בין עמודים), ומומלץ שלא להוסיף אותו גם באתרים חיצוניים. אלו האחרונים ממילא נספרים כ- referral אז אין טעם להוסיף להם גם UTM. יוצאי הדופן באתרים החיצוניים הם אתרי המדיה החברתית – פייסבוק, אינסטגרם ודומיהם; שם אנו כן רוצים מעקב מדויק.

מעבר לכך לא ברורות השלכות ה-SEO של הוספת UTM לקישורים באתרים חיצוניים. נניח שקיבלתם קישור מאתר כלשהו, אבל ביקשתם להוסיף לו UTM לצורך מעקב. האם עצם הוספת ה-UTM לקישור שאמור להיות טבעי, מיידע את גוגל שלמעשה מדובר בקישור לא טבעי?

כל תיאוריית הקונספירציה הזו ראויה למאמר נפרד, לכן נחזור לענייננו.


לדוגמה
, נניח שהוספנו קישור לאתר מתוך פוסט בפייסבוק העוסק ביום האהבה; כדי שנוכל לדעת בדיוק מאיזה פוסט לחצו על הקישור, התיוג יהיה:

www.website.com?utm_source=facebook&utm_medium=organic&utm_campaign=valentine

כל מה שמגיע אחרי כתובת האתר עצמה הוא התיוג. יש 5 פרמטרים לתיוג, כאשר רק הראשון בהם הוא חובה – כל השאר נתון לשיקולכם:

utm_source – מה המקור שבו הוצב הקישור (במקרה זה פייסבוק).
utm_medium – האם מדובר בממומן, אורגני או מדיום אחר. בהקשר לדוגמה עם פייסבוק, כך תדעו האם זה קמפיין שעליו אתם משלמים או שמדובר בפוסט אורגני.
utm_campaign – מהו הקמפיין המדובר (במקרה זה קמפיין ליום האהבה / ולנטיין).
וכן הלאה.

url-builder

כדי להגיע לכלי הזה חפשו בגוגל url builder או היכנסו ישירות מהקישור.

כדי לבדוק את נתוני הכניסות מה- UTM, נכנסים ל- Acquisition >> Campaigns ובודקים את הפרמטרים שבחרתם להציב (קמפיין, מקור, מדיום וכן הלאה). הנה מדריך מקיף בנושא >>>

רגע לפני סיום

המאמר הזה לא ממצה את כל האפשרויות לחילוץ טראפיק נסתר או אבוד, ויש עוד לא מעט דרכים נוספות לעשות זאת. הנקודה החשובה היא להבין שגוגל אנליטיקס לא מושלם ולעיתים הוא אף משקר לכם.

לכן כדאי להיות מיודעים, להפעיל פילטרים כשצריך ולהשתמש במקביל גם במקורות מידע נוספים. כך תוכלו להצליב נתונים עם מקורות אחרים, ולהגיע לרמת דיוק גבוהה יותר בכל הנוגע לטראפיק שעליו אתם עומלים.

תפריט