רוצים לדבר? אנחנו כאן






 הנני מאשר/ת קבלת ניוזלטרים ודיוורים

אתר או אפליקציה: מה עדיף לעסק שלך?

24 נובמבר

אתר או אפליקציה: מה עדיף לעסק שלך?


נתונים מהשנים האחרונות מעידים על פעילות גוברת והולכת באפליקציות, יותר מאשר באתרי אינטרנט. האם אתרים מאבדים את הצ'ארם, או שזה בעצם לא כל הסיפור?

מאת: עמית אדלר

בדיקה של eMarketer מ-2017 מראה כי אנו מבלים יותר זמן באפליקציות, ופחות זמן בדפדפני / אתרי מובייל. אפליקציות כבר מהוות 90% מזמן השימוש הכולל במובייל, כאשר את היתרה ממלאים האתרים. כל זאת לאור העובדה שזמן השימוש במובייל באופן כללי עבר את זה של הדסקטופ כבר ב-2015.

הטרנד הזה בתחום אפליקציות לא התחיל היום, ויש נתונים דומים גם משנים קודמות (ראו תרשים מטה). בנוסף התחזית קובעת שאפליקציות יהוו 20% מזמן השימוש של כלל סוגי המדיה כבר ב-2017; מספר שכנראה יגדל ויילך עם חלוף השנים. קפיצה משמעותית בהחלט.

למרות זאת – כמות האפליקציות בה אנו משתמשים יורדת והולכת עם הזמן; זאת מכיוון שאנו נוטים להשתמש רק בכמה אפליקציות עיקריות, כגון פייסבוק, ווייז, מסנג'ר, יוטיוב ואחרים (חדשות פחות טובות לתחום ה- ASO).

אז אם זמן השימוש באפליקציות עולה על זה של אתרים, מדוע צריך בכלל לטרוח ולבנות אתר רספונסיבי או מותאם למובייל?

שימוש באתרים לעומת אפליקציות 2017

בבואך להחליט האם שווה להשקיע זמן, משאבים וכסף בבניית הנכס הדיגיטלי המתאים לעסק שלך, כדאי להכיר כמה נתונים נוספים. אומנם אפליקציות מנצחות בכל הנוגע לזמן השימוש, אך הכול תלוי בשאלה לאילו פעילויות מוקדש אותו זמן-שימוש.

אפליקציות משמשות בעיקר לפנאי

כפי שצוין קודם לכן, 90% מזמן השימוש במובייל מוקדש לאפליקציות. אך אם בוחנים מהו אותו שימוש, התמונה מתבהרת קצת יותר.

חברת האנליטיקס Flurry פילחה ב-2015 את סוגי השימוש באפליקציות, ומסתבר שהרוב מוקדש לפעילויות פנאי – ופחות לפעילות מסחרית. רוב האנשים משתמשים בפייסבוק, בהודעות מיידיות, במשחקים וכן בשירותי עזר (כגון גוגל מפות, חדשות ועוד). אף מילה על קניות אונליין או שימוש באפליקציות כמקור ליצירת קשר עם עסקים.

למרות זאת חשוב לזכור שכיום יש לא מעט פעילויות עסקיות ומסחריות שכן מבוצעות באפליקציות – בעיקר בפייסבוק (פנייה לעסקים בדפי פייסבוק, השארת לידים בפרסום הממומן ובצ'ט בוטים). אך נכון להיום, הרוב הכמעט מוחלט של פעילויות מסחריות, כגון קניות ולידים, נוטות להתבצע באתרי אינטרנט.

פילוח סוגי השימוש באפליקציות 2015

אפליקציה בדרך כלל יקרה יותר מאתר

נקודה חשובה נוספת היא שתכנון, הקמה ועיצוב של אפליקציה, גוזלים יותר זמן וכסף לעומת תכנון, בנייה ועיצוב של אתר רספונסיבי (כשמדובר בעסקים קטנים ובינוניים).

מדוע, בעצם?

יש לזכור שאפליקציות מתרכזות כיום בעיקר בשתי פלטפורמות שונות – גוגל פליי ואפסטור של אפל. אלו הן שתי דרכים עיקריות לחפש, למצוא ולהתקין אפליקציות (40% לפי מחקר של גוגל מ-2015).

מי שרוצה להקים אפליקציה צריך לתת מענה כפול – גם למשתמשי גוגל וגם למשתמשי אפל (אפליקציית נייטיב). המענה הכפול הזה דורש הרבה זמן ומשאבים כספיים, והופך את יצירתן של אפליקציות לנושא סבוך.

אומנם כיום יש שירותים חינמיים או בתשלום מינימלי להקמת אפליקציות במהירות; וכמובן שאסור לשכוח את האפליקציות ההיברידיות שנותנות מענה לכלל המשתמשים; אך אנו עדיין נמצאים במצב בו הקמת אפליקציה, יחד עם העובדה שצריך לשווק אותה כדי להבטיח שימוש, עשויים להגיע לסכומים גבוהים.

אפליקציות קשות יותר לשיווק לעומת אתרים

בניגוד לאתר אינטרנט, שאותו אפשר לשווק ולקדם במספר רב של פלטפורמות, חיפוש וגילוי של אפליקציות הוא בעיקר שאלה של כמה אתה מוכר בתחומך. זו הסיבה לכך שרוב האנשים משתמשים רק בכמה אפליקציות בסיסיות כגון פייסבוק וגוגל, ולא טורחים לחפש ולהתקין אחרות (ראו נתונים בראש המאמר).

אומנם ניתן לבצע תהליך של ASO (קידום אפליקציות), אבל לשם כך דרוש ידע רב והכרת הפרמטרים השונים (בדיוק כמו בקידום אתרים). למרות שכיום ניתן לחפש ולהתקין אפליקציות גם מתוך תוצאות החיפוש של גוגל, ולא רק באפסטורים, עדיין מדובר בטווח אפשרויות מצומצם.

פרמטרים דרושים לקידום אפליקציות

אפליקציה או אתר רספונסיבי? תלוי מה סוג העסק שלך

אפליקציות בדרך כלל לא חשופות למנועי חיפוש (זה רק בחיתולים שלו), ולכן אתר אינטרנט הוא מקור הטראפיק העיקרי של עסקים רבים – הן אורגני, הן ממומן, הן ישיר וכו'. להשקיע אך ורק באפליקציה בלי אתר במקביל, משמע לאבד את כל מי שמחפש אותך גם באמצעים אחרים.

לאור כל הנתונים שהוצגו לעיל – חלקם נתונים עובדתיים וחלקם שיקולים עסקיים כאלה ואחרים – אפשר לחלק את התשובה לשאלה שאיתה פתחנו:


אם יש לך עסק קטן או בינוני
, רוב הסיכויים שלא ישתלם לך להשקיע באפליקציה. זה לא אומר שזה בלתי אפשרי, אלא שזה כנראה ידרוש ממך הוצאות כבדות יחסית.

אם יש לך חברה או ארגון גדולים יחסית, ייתכן שבהחלט ישתלם לך להשקיע באפליקציה. במקביל כנראה שלא ממש יהיה לך את המותרות לוותר על אתר לחלוטין; הרי מחפשים אותך גם במנועי חיפוש, במדיה חברתית וכן הלאה.

אם העסק שלך מראש מבוסס רובו ככולו על האפליקציה עצמה, כנראה שאתר אינטרנט פחות יעזור. לדוגמה, גט-טקסי כנראה לא תקבל יותר תועלת מהאתר שלה לעומת האפליקציה, שהיא לב הפעילות שלה (הזמנת מוניות).

אפשרות חדשה – Progressive Web App

לאחרונה החלה לצוץ אפשרות חדשה בתחום, שנותנת מענה לסוגייה מכיוון בלתי צפוי. אם יצא לך לגלוש בטוויטר, בפורבס או בעלי אקספרס – בעצם כבר השתמשת באפשרות החדשה הזו ללא ידיעתך.

מדובר בסוג אתרים רספונסיביים לחלוטין, שנראים ומתנהגים כמו אפליקציות. אתרי PWA פועלים על הבסיס המוכר והידוע של HTML5 לצד CSS3 וג'אווה סקריפט, אבל משלבים בתוכם גם אפשרויות מתקדמות יותר כגון Web App Manifests (קוד JSON שאומר לאפליקציה כיצד להיראות למשתמש) וכן Service Workers (שמאפשר להיבריד הזה לעבוד גם ללא חיבור לאינטרנט).

היתרון ב- PWA הוא שהאתר רספונסיבי לחלוטין, עובד בכל פלטפורמה ומכשיר, מתנהג כמו אפליקציה, אינו תלוי בחנות אפליקציות מסוימת ויכול לעבוד גם אופליין. אתרים כגון טוויטר, פורבס, לנקום ועלי אקספרס מדווחים על שיפורים משמעותיים בכל המדדים, מרגע שעברו ל- Progressive Web App – שיפור זמני טעינה, המרות ורכישות, זמן שהייה, צפיות בדפים ועוד.

אפילו גוגל ממליצה על השימוש ב- PWA ותומכת בפרויקט הזה (שקצת מתחרה בגוגל AMP, אם להיות כנים). אולי היצור ההיברידי הזה – בין אתר לאפליקציה – הוא הפתרון לעסקים קטנים ובינוניים שלא יכולים להרשות לעצמם הוצאות מנופחות על אפליקציה.


אומנם אנחנו לא בונים אפליקציות, אבל לפחות יהיה לך אתר רספונסיבי מעוצב ומקצועי.

לקבלת הצעת מחיר נשמח לשמוע ממך >>>

תפריט