רוצים לדבר? אנחנו כאן






 הנני מאשר/ת קבלת ניוזלטרים ודיוורים

כך קידמנו אתר-לימודים אמריקאי לדף הראשון בגוגל

28 ספטמבר

כך קידמנו אתר-לימודים אמריקאי לדף הראשון בגוגל


קידום בגוגל קום באנגלית הוא אחד הקשים ביותר, בעיקר מכיוון שהוא מקדים את גוגל ישראל בכמה שנים מבחינת יכולות. אז איך בכל זאת מצליחים להביא גם מיקומים וגם טראפיק מאתר חדש לגמרי באנגלית?

מאת: עמית אדלר

ראשית נציין שמדובר באתר בתחום המבחנים, שפונה לקהל יעד מאוד מסוים בארצות הברית. הדומיין בעל ותק מ-2015 בלבד, והקידום האורגני החל בפועל רק בתחילת 2016. למרות נתוני הפתיחה הלא מרהיבים הללו, תוך שנה וחצי של עבודה הטראפיק האורגני קפץ ב-1,300% וביטויים של אלפי חיפושים מצאו את דרכם לעמוד הראשון בגוגל.

בתחילת העבודה שולב באתר גם פרסום ממומן בגוגל אדוורדס במקביל לקידום האורגני, כדי להביא מספיק טראפיק ולייצר המרות עד שהאפיק האורגני יתחזק דיו. למעשה, כבר 10 חודשים מתחילת העבודה האפיק האורגני והממומן הגיעו לשוויון, ומאז האורגני מטפס מעלה ותקציבי הממומן יכלו להתחיל במגמת צמצום (למרות שבעצם לא מומלץ לצמצם את הממומן, מפני שהוא מביא טראפיק שלא יכול היה להגיע לאתר בדרך אחרת).

גרף כניסות לאתר

הנה כמה מהשלבים העיקריים שבוצעו כדי להגיע למטרה.

שלב 1 – מחקר מילים ומתחרים

האתר עוסק בסוג מסוים מאוד של מבחנים אמריקאים, המיועדים לבצע סינון של מועמדים לעבודה, ללימודים ועוד. כבר בתחילת המחקר המקדים היה ברור שכאן הולכת להיות מלחמה קשה עם ביטויי-רוחב כלליים של 1,600 עד 33,100 חיפושים בחודש (ועוד בשוק האמריקאי, לא פחות). בנוסף יש ביטויי זנב ארוך של כמה מאות ועשרות חיפושים, שחיוניים מאוד לכל האסטרטגיה השיווקית: לא רק ביטויים כלליים, אלא להביא משתמשים שמחפשים גם סוגים מסוימים של מבחנים.

לכל ביטוי, כמובן, יש מספר גדול מאוד של מתחרים, כמתחייב מהעובדה שמדובר בשוק לא ישראלי שנמצא בחו"ל. תעשיית מבחני המיון והסינון בארצות הברית תחרותית יותר מאשר זו הקיימת בישראל, ועל כל ביטוי מתחרים אלפי מקורות ואף יותר. העפנו מבט במתחרים, קלטנו את סוגי התוכן והקישורים שהביאו אותם למקומם המכובד והסקנו את המסקנות הדרושות.

אחרי שבחרנו ביטויים מכל קשת האפשרויות, הכנסנו אותם למערכת המעקב והתחלנו במסכת בדיקת האתר.

שלב 2 – אופטימיזציה של האתר

הדומיין נרכש ב-2015 וכבר בבדיקה הראשונית ב-2016, טרם תחילת הקידום האורגני בפועל, הסתבר שיש לו היסטוריה עשירה. היה צורך להיפטר מסאב-דומיין לא רלוונטי בעליל ובמופגן, עם תכנים שהיו בעצם שאריות מאתרים קודמים שהיו על הדומיין הזה. כמו כן היו תכנים לא רלוונטיים נוספים שנבעו מהתבנית עצמה. אז קודם הסרנו את הסאב דומיין פיזית מהאתר, ולבסוף הוספנו פקודת noindex שתמנע סריקה והצגה של עוד תכנים שאולי היו עלולים לצוץ. אומנם מאות עמודים נעלמו, אבל מכיוון שאף אחד מהם לא היה רלוונטי לאתר – זה הביא רק תועלת.

החלטנו שלא לבצע הפניות מהסאב דומיין המחוק ומהתכנים שלו אל האתר החדש, למרות שהיו לו הרבה קישורים נכנסים ממגוון רחב של מקורות. הסיבה העיקרית הייתה רלוונטיות – אף אחד מהתכנים בסאב דומיין לא היה רלוונטי לנושא האתר, ולכן מאסה של הפניות שכאלה הייתה עלולה להשיג את התוצאה ההפוכה.

לאחר מכן העברנו את אחסון האתר למקום אחר, בעיקר כדי שתהיה לנו שליטה גדולה יותר על המתרחש, אבל גם כדי לשפר במעט את זמן הטעינה (שלא היה גבוה). אומנם השיפור בזמן הטעינה לא היה גדול במיוחד, אבל עדיף קצת על כלום. מעבר לכך נבחרה תבנית רספונסיבית חדשה, כך שבעצם פטרנו את עצמנו מעיסוק מתמיד בכל הנוגע להתאמת האתר למובייל (מעבר לכמה התאמות מינוריות פה ושם).

בשלב הבא היה צריך לוודא שכל סוגי המבחנים אכן נמצאים באתר. כאן היה צורך להמתין עד שסוגים מסוימים של מבחנים אכן יעלו לאתר, אבל זה לא הפריע להתחלת האופטימיזציה בעמודים קיימים. כבר בשלב מחקר המילים זיווגנו בין עמודים קיימים לביטויים לקידום, והאופטימיזציה הראשונית בוצעה בהתאם. מילים נוספות הושארו בצד, עד שיוקמו באתר העמודים המתאימים.

מעבר להקפדה הברורה על תגיות מטא ותכנים רלוונטיים בכל עמוד, הקפדנו במיוחד על קישורים פנימיים לעמודים מקודמים. בנושא הקישורים הפנימיים הושקע הכי הרבה זמן, והם טופלו בשני שלבים נפרדים – בשלב האופטימיזציה הראשונית (שנמשך חודשיים בערך), ולאחר מכן במשך עוד שבועיים-שלושה נוספים.

google-first-page

שלב 3 – בניית קישורים נכנסים

במקביל לתהליך האופטימיזציה התחלנו גם בקמפיין של בניית קישורים חיצוניים. כדי לא לעורר את זעמה של הציפור הגוגלית (פינגווין, למי שלא הבין), קצב יצירת הקישורים היה איטי ומתון, בסביבות 2 עד 3 קישורים בחודש.

רוב הקישורים הושגו מפורומים ומקהילות שעוסקים בתחומים הרלוונטיים לתחום האתר (מועמדים לעבודה לפני מבחן מיון, סטודנטים לפני מבחן מיון לאקדמיה וכן הלאה). הקישורים הנוספים, שהיו מיעוט בפרופיל הקישורים, הושגו מפוסטים אורחים באתרים הקשורים גם הם לנושא הכללי, אם במישרין ואם בעקיפין.

במקביל האתר קיבל ערוץ יוטיוב משלו, עם כמה סרטונים ומדריכים שהצליחו להתברג בתוצאות העליונות ביוטיוב עבור מספר ביטויי מפתח. יש להניח שגם זה תרם את תרומתו לקידום האורגני בסופו של דבר, למרות שמרבית הטראפיק מיוטיוב הגיע דווקא מהפרסום הממומן.

שלב 4 – הקמת בלוג ותחזוקתו

לאחר סיום שלב 2, ובמיוחד מכיוון שמדובר באתר שמוכר פריטים שלא מתעדכנים מעבר למלאי הקיים, חובה היה עלינו להקים גם בלוג דינמי ומתעדכן. כמובן שגם מכל פוסט הוצאנו קישורים פנימיים לעמודים מקודמים, מה שבהחלט תרם לקידומם האורגני.

מה שמדהים הוא שלמרות שלאחר שנה וחצי הבלוג לא הגיע ליותר מ-10 פוסטים, כל פוסט בודד בהחלט מילא את תפקידו נאמנה מכיוון שתוכנן ונכתב בהתאם לדברים ספציפיים שקהל היעד מחפש. אחד מהפוסטים אפילו אחראי ל-6% מסך הטראפיק שמגיע לאתר, וזה לא מעט עבור פוסט בודד של כמה מאות מילים בלבד. הפוסט הבודד הזה גם זכה לקבל כמה קישורים טבעיים, מאתרים באותו תחום שראו בו מידע יעיל – ולכן קישרו אליו.

אני גאה לומר שאני זה שכתב את הפוסט (ואת רוב הפוסטים בבלוג), והוא בהחלט שיחק אותה.

מיקומי האתר בגוגל קום

שלב 5 – והם חיו באושר ובעושר

החל משנת 2017 החלה עלייה משמעותית יותר בכניסות לאתר, ובחודש יולי התרחשה הקפיצה הדרסטית ביותר בכניסות – הן בכניסות הכלליות לאתר והן בכניסות האורגניות. בשלב זה של העבודה, הטראפיק הממומן כבר הצטמצם משמעותית – מלמעלה מאלף כניסות בחודש בתחילת העבודה, לכדי 100 כניסות בחודש בקיץ 2017; כל זאת כאשר הטראפיק האורגני ממשיך לצמוח במאות אחוזים. הישג מכובד בהחלט לאתר של לא יותר מ-100 עמודים.

במהלך 2017 החלטנו גם להסיר את הפופ אפ שקפץ במובייל, על מנת לא להטריד את הגולשים ולמנוע מגוגל לתת לנו מכה בעדכון שיצא באותה תקופה. אני בטוח שזה סייע לנו להגיע להישגים היפים האלה, ובזמן יחסית קצר.

תפריט