רוצים לדבר? אנחנו כאן






 הנני מאשר/ת קבלת ניוזלטרים ודיוורים

מה עדיף בקידום אתרים: In-house, Agency או עצמאי?

04 יוני

מה עדיף בקידום אתרים: In-house, Agency או עצמאי?


בניגוד לתחומים אחרים בשיווק דיגיטלי באינטרנט, SEO הוא תחום ייחודי מבחינת אפשרויות התעסוקה. מדוע?

כי בעוד שבתחומים האחרים ניתן להשתלב בקלות יחסית בכל אחת מהאופציות – שכיר אין-האוס, שכיר באייג'נסי או עצמאי – הרי שמבחינת איש SEO, הדברים לא כל כך פשוטים כפי שנדמה ממבט ראשון. הנה כמה הסברים בהתאם לכל סיטואציה.

seo1

שכיר ב-Agency

יתרונות – לעבוד בסוכנות דיגיטל זה בהחלט יתרון, כיוון שכגודל המקום כן גודל האפשרויות העומדות בפני המקדם. בסוכנויות דיגיטל מדובר בדרך כלל ב-10 עד 15 אתרים פר מקדם, לצד ארסנל של אתרים נוספים שאיתם אפשר לעשות החלפות קישורים ומאמרים.

אין ספק שניתן לקדם אתרים גם בלי החלפות, אבל השאלה היא איזה ביטויים נצליח לקדם (תנו לי לחסוך לכם את התהייה: בעיקר את הביטויים הבינוניים והקטנים). אם נרצה לקדם ביטויים תחרותיים, לעתים רבות לא תהיה ברירה אלא להשתמש בקסמי הקישורים, ואז דרוש לנו ארסנל אתרים לצורכי החלפות; מקרה קלאסי בו עבודה בסוכנות מספקת את הצורך הזה.

יתרון נוסף הוא שלא משעמם, כי אפשר לקפוץ בין אתרים בנושאים שונים במקום להיתקע עם אתר אחד כל הזמן. כמו כן יש כמה וכמה מומחי דיגיטל יחד איתך באותו מקום, כך שניתן להתייעץ, להחליף דעות ולעזור אחד לשני בנקודות הדורשות טיפול. אגב, רוב אנשי הדיגיטל השכירים עובדים בסוכנויות (45% לפי סקר של פיאלקוב דיגיטל לשנת 2016).

חסרונות – מצד שני, עבודה בפורמט של אייג'נסי גוררת איתה לא מעט קשיים. ראש וראשון להם הוא התמודדות יומיומית כמעט עם לקוחות ועם הצרכים המשתנים שלהם. במקום שיהיה לך בוס אחד או שניים, יש לך בין 10 ל-20 בוסים, תלוי כמה אתרים נמצאים אצלך בפול.

חיסרון נוסף הוא שאינך יכול לבחור את הלקוחות / האתרים שמגיעים אליך, ועליך להתמודד לעתים עם כמה אתרים באותו תחום בדיוק (ובעצם להתחרות עם עצמך באותם ביטויים. בניגוד לקידום ממומן שבו קל יותר להופיע בעמוד הראשון, ב- SEO זה ממש לא ככה). חיסרון נוסף הוא שבסוכנות יש צורך לתת מענה גם לנושאים שכלל אינם קשורים לעבודה עצמה (תיקוני קוד, בעיות במדידת המרות וכן הלאה – דבר שלעתים רבות מדי בא על חשבון העבודה עצמה).

שכיר In-house

יתרונות – מקדם אתרים שעובד אין האוס עבור חברה / ארגון / עסק, בעצם מקדם את הנכסים הדיגיטליים של אותו עסק (בניגוד לסוכנות דיגיטל, בה מקדמים נכסים של לקוחות חיצוניים). היתרון הברור והמובהק ביותר הוא שאין לך 10 בוסים על הראש, אלא רק בוס אחד או שניים. יתרון נוסף, כמובן, הוא שיש פחות אתרים (בדרך כלל) להתעסק בהם, כך שכל האנרגיה, הזמן וההשקעה מופנים כלפי סט קטן יותר של אתרים. זה מאפשר לקדם הרבה יותר ביטויים ולהגיע להצלחות רבות יותר.

חסרונות – החיסרון הראשון הוא שאם מדובר בקידום של אתר אחד בלבד (או של 5 אתרים שכולם באותו נושא), יהיה קשה עד בלתי אפשרי לעשות החלפות קישורים ומאמרים, שבדרך כלל נחוצים. המקדם ייאלץ למצוא דרכים אחרות, יצירתיות יותר, לבצע את הצד הזה של העבודה. אם מדובר באתר גדול ומוכר, מותג בתחומו, זה בהחלט יכול לתרום רבות למאמצי ה-SEO. כמו כן אם החברה עושה גם פרסום נוסף באמצעות משרד יחסי ציבור או משרד פרסום דיגיטלי, גם זה יכול לעזור לקידום האורגני.

כמו כן קידום של אתר אחד, בנושא אחד, עלול להתגלות כשעמום מוחץ אחרי שנה או שנתיים של עבודה (לא תמיד, אבל יש ויש). נקודה נוספת – אם אתה איש הדיגיטל היחיד בחברה שעושה את העבודה, אין סביבך עוד אנשי מקצוע בתחום שאיתם אפשר להתייעץ; וכמובן שלעתים אתה מגלה שאולי התחלת בתור איש SEO, אבל עם חלוף הזמן תהפוך בלית ברירה גם לאיש הממומן בגוגל ובפייסבוק, מומחה שיפור המרות ועוד. אגב, מכיוון שכל העבודה עליך – כך גם חובת ההוכחה להבאת תוצאות; ואם לא סיפקת את הסחורה, זה עלול לעלות לך במשרתך.

עצמאי

יתרונות – לפי הסקר של פיאלקוב דיגיטל ב-2016, כמעט 20% מאנשי הדיגיטל הם עצמאים (ליתר דיוק 17%, אבל אני מרשה לעצמי לעגל מעלה בחסות חוק פארטו). אין ספק שלהיות עצמאי הוא משאת נפשם של רבים, בכל תחום עיסוק ולא רק בדיגיטל: אתה הבוס של עצמך (אם מתעלמים בנוחות מהעובדה שלקוחותיך הם בעצם הבוס); אתה בוחר לעצמך את הפרויקטים ויכול "לפטר לקוח" אם יש בכך צורך; אתה יכול לעבוד מהבית, על חוף הים או בבית קפה; וכמובן נקודת השיא – אתה מרוויח הרבה יותר בהשוואה לכל שכיר באותו תחום, גם אם יש לך פול לקוחות קטן יותר. עוד נקודה חשובה לטובת העצמאות היא שאין עלות עובד למעסיק, שאצל שכירים מתבטאת בדרך כלל בפי 1.45 ממשכורת הברוטו.

חסרונות – כשאתה עצמאי אתה לא רק מקדם האתרים, אלא גם מחלקת כספים וגבייה, מחלקת שיווק ומכירות וגם מחלקת אדמיניסטרציה, ניקיון והכנת קפה. הזמינות שלך ללקוחות היא כמעט תמידית, בניגוד לשכיר שעובד 9 שעות ביום ולא לוקח את העבודה הביתה; וכמובן (איך לא, במדינת ישראל) אתה משלם מס ערך מוסף למדינה רק מכיוון שאתה עצמאי – ולא נהנה ממרבית התנאים הסוציאליים של שכירים (פנסיה, פיצויים, דמי אבטלה). מזל שלמרות השחיטה הכשרה הזו אתה יכול להרוויח (יחסית) הרבה כסף בכל חודש, וגם זאת בהנחה שיש לך פול לקוחות יציב.

בחלק הזה לא התייחסתי לאפשרות של עצמאי / בעל עסק שמעסיק תחתיו עובדים.

שורה תחתונה

לכל אחת מהאופציות שהוצגו לעיל יש יתרונות וחסרונות, וכל אחד ואחת מאיתנו יעשה את השיקולים הנחוצים. אבל עצם העובדה שיש חלוקה יחסית ברורה בין שכירים לעצמאים (20 / 80 בערך), וכן בין שכירים בסוכנויות (45%) לשכירים בשאר האופציות – כבר מעידה על השיקולים שכל אחד מאיתנו עשה בפועל בתחום.

מסתבר שרוב האנשים מעדיפים את הנוחות של עבודה כשכירים, מכיוון שאז (במרבית המקרים) אתם יכולים להתרכז אך ורק בעבודה נטו – ולא לדאוג לדברים כמו גבייה, הפרשות לפנסיה, תשלומי מע"מ ושאר רעות חולות.

בכל מקרה, מה שלא בחרתם – שיהיה בהצלחה!

תפריט